Nikt nie chce ponosić kosztów nietrafionych rekrutacji. Jak ich unikać?

Na polskim rynku dostępnych jest wiele narzędzi psychometrycznych, które wspierają działy HR oraz managerów w podejmowaniu decyzji personalnych. Obiektywna diagnoza […]

Na polskim rynku dostępnych jest wiele narzędzi psychometrycznych, które wspierają działy HR oraz managerów w podejmowaniu decyzji personalnych. Obiektywna diagnoza kompetencji, motywacji czy umiejętności kognitywnych jest już powszechna. Korzystanie z testów i kwestionariuszy online usprawnia i automatyzuje pewne procesy, ujednolica standardy oceny oraz zwiększa trafność decyzji (koszt nietrafionej rekrutacji np. w Czechach szacowany jest na średnio 9 tysięcy euro). Jednak skąd możemy mieć pewność, że tak właśnie się zadzieje? Wiemy przecież, że nie wszystkie dostępne na rynku narzędzia spełniają takie same standardy. Na co zatem należy zwracać uwagę przy wyborze dostawcy? Po czym można stwierdzić, że dane narzędzia będą dobre? I czy zawsze wysoka cena będzie gwarancją jakości? Poniżej prezentujemy kilka aspektów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze narzędzi do oceny pracowników i kandydatów:

 

Bezpieczeństwo

 

Korzystanie z przystępnych, łatwych w obsłudze i administrowanych zdalnie narzędzi psychometrycznych online bardzo poszerza możliwości działań. Tak naprawdę, już na samym początku procesu rekrutacyjnego możemy przeprowadzić wstępną selekcję kandydatów pod kątem kluczowych dla nas kryteriów (np. oczekiwanego poziomu pewnych umiejętności, profilu kompetencji czy motywacji). Jest to niewątpliwa optymalizacja czasowa, ponieważ do kolejnych etapów zapraszamy już tylko tych kandydatów, którzy spełniają te oczekiwania. Jednak oznacza to również, że przetwarzamy bardzo dużo danych, za które jesteśmy w pełni odpowiedzialni. Dlatego ważne jest, by dostawca, z którym podejmiemy współpracę, uznawał to za priorytet. Wymagaj zatem zapewnienia podobnego poziomu bezpieczeństwa danych, jak w przypadku bankowości internetowej. Dopytaj o następujące kwestie: czy firma posiada własne serwery, a jeśli tak, to gdzie się znajdują – czy jest to w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz czy są w jednej lokalizacji czy w kilku różnych; kto posiada do nich dostęp; w jaki sposób i jak często wykonywane są kopie zapasowe danych. Pamiętaj – bezpieczeństwo i poufność danych Twoich pracowników oraz kandydatów to Twoja odpowiedzialność.

 

Dostępność systemu 

 

Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge to tylko niektóre ogólnodostępne przeglądarki internetowe. Dostawca powinien móc zagwarantować to, że przez 365 dni w roku jego narzędzia będą dostępne i funkcjonalne dla wszystkich. Nie tylko dla tych, którzy korzystają z tych najbardziej znanych przeglądarek. Dużym atutem jest też dostępność narzędzi na urządzeniach mobilnych, jak smartphone czy tablet, oraz brak wymagań odnośnie instalowania wtyczki Adobe Flash Player.

 

Cena

 

Jeśli diagnoza z wykorzystaniem psychometrii ma rzeczywiście być rzetelna i trafna, dostawca musi liczyć się z poważnymi kosztami. Koszty te związane są z tworzeniem poszczególnych narzędzi – analiza podstaw teoretycznych, budowa metodologii, cały proces tworzenia wystandaryzowanych oraz znormalizowanych testów i kwestionariuszy pochłania czas i pieniądze. Nie mówiąc już o translacji na inne języki. Stworzenie jednego narzędzia może wahać się od 20 do nawet 200 tysięcy euro. Te wydatki niewątpliwie wpływają na koszty diagnostyki. Dlatego jeśli zależy Ci na rozwiązaniu, które z jednej strony będzie profesjonalne, a z drugiej nie pochłonie całego rocznego budżetu działu, szukaj takich dostawców, których narzędzia dostępne są na całym świecie. Bo właśnie ten czynnik ma duży wpływ na finalną cenę, którą przychodzi nam płacić za jedną diagnozę. Dlatego dopytaj, ile globalnie osób testuje rocznie. Dodatkowo, nie bój się pytać o kwestie metodologiczne – w jaki sposób testy były opracowywane, jaka jest ich trafność czy rzetelność. Poproś o referencje oraz case study opisujące wykorzystanie narzędzi.