• +48 (22) 50 234 70
  • Inwenta - facebook
  • Inwenta - Linkedin
  • Inwenta - youtube
Inwenta Interim
  • Oferty pracy
  • Usługi
  • O Firmie
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Aktualności

  1. Home
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Kultura organizacyjna i jej...

Kultura organizacyjna i jej wpływ na wyniki firm (część 1)

Wielu znanych teoretyków zarządzania, a także liczni praktycy będący menedżerami znanych firm, uważają, że kultura organizacyjna ma decydujący wpływ na ich ekonomiczne wyniki oraz zdolność do zdobywania silnej pozycji na rynku. Do licznej grupy firm przypisujących duże znaczenie kulturze organizacyjnej zalicza się np. firma Apple, której menedżerowie zwykli mówić, że kultura organizacyjna „zjada strategię na śniadanie”, a więc nie tylko ważne jest, jak mądrą mamy strategię rozwoju firmy, a dużo ważniejsze – jakie są kluczowe wartości, postawy i zachowania pracowników. To one w pierwszym rzędzie decydują o tym czy firma ma sukcesy w tworzeniu i wypuszczaniu na rynek innowacyjnych produktów lub w realizacji programów proefektywnościowych.

Podobnie jest ze zdolnością firmy do zapewniania klientom niezapomnianych wrażeń z korzystania z usług  firmy, a tym samym przyciąganiu i utrzymywaniu dużych grup lojalnych klientów – napisano już bardzo wiele artykułów na temat znaczenia wartości i  kultury organizacyjnej  Parków Disneya działających na całym świecie, traktowania klientów tych Parków i ich wrażenia oraz satysfakcję z korzystania z ich usług.

Kultura organizacyjna i sposób zarządzania przez menedżerów mają ogromny wpływ na sposób myślenia i zachowania pracowników w całej firmie. Daniel Goleman w książce „Przywództwo i siła inteligencji emocjonalnej” wydanej w 2011r. zwrócił uwagę, że zespoły pracowników mające pozytywne nastawienie do zadań, klientów i współpracy wewnętrznej mają zdecydowanie lepsze wyniki w pracy w porównaniu z zespołami, w których dominują nastawienia negatywne. Zespoły nastawione pozytywnie mają większe szanse na  osiąganie wysokiej wydajności pracy i lepszą zdolność do pokonywania barier rozwojowych.

Kulturę organizacyjną można opisać jako swoisty sposób zbiorowego myślenia w organizacji – pewien sposób zaprogramowania schematów myślenia, oczekiwań i przekonań, które są typowe dla danej organizacji. Dominujące sposoby myślenia zbiorowego i wyznawane przez ludzi wartości mają z kolei ogromny wpływ na zachowania pracowników i pośrednio na wyniki ich pracy.

Liczne badania i doświadczenia firm pokazują, że jest pewien zestaw cech kultury organizacyjnej i stosowanych przez menedżerów metod zarządzania, które mają bardzo duży wpływ na wyniki osiągane przez firmy. Do tego zestawu kluczowych cech należy między innymi:

  1. Świadomość pracowników, że firma ma pozytywną wizję rozwoju, pracownicy ją znają i rozumieją, a więc została im właściwie zakomunikowana
  2. Wewnętrzne relacje w firmie oparte są na zaufaniu i ludzie w firmie mają duże poczucie bezpieczeństwa
  3. W firmie są wyraźnie komunikowane i przestrzegane wartości i zasady
  4. Jedną z głównych wartości jest dążenie do doskonałości i nastawienie na inicjatywę, innowacje i samodzielność w działaniu
  5. Pracownicy mają poczucie celowości i sensu realizowanych działań nawet jeśli są to tylko bardzo proste działania wykonawcze
  6. Pracownicy są traktowani z godnością i szacunkiem i potrafią się dobrze czuć w środowisku firmowym i chcą w nim przebywać
  7. Menedżerowie dbają o to, aby firmowe wartości rzeczywiście były dobrze rozumiane przez pracowników i funkcjonowały w sposób realny, a jeśli coś idzie w niewłaściwy sposób to trzeba aktywnie reagować – jeśli przypomnimy sobie słynny skandal dotyczący nieuczciwego działania firmy Enron, to warto pamiętać, że jedną z pozycji wypisanych na liście kluczowych wartości była  „Uczciwość”, ale jak pokazała historia tej firmy była to wartość deklarowana, a nie faktyczna.

 

Jeśli zgodzimy się, że kultura organizacyjna firmy ma bardzo duży wpływ na jej wyniki i atmosferę pracy w przedsiębiorstwie to oznacza, że problematykę kultury organizacyjnej trzeba traktować bardzo poważnie. Z kolei kultura organizacyjna razem ze wszystkimi jej silnymi i słabymi stronami jest kształtowana przez kierownictwo firmy i pracowników, a także wiele wydarzeń i doświadczeń  historii firmy na które nie mamy bezpośredniego wpływu. Oznacza to, że firma, która chce odnosić sukcesy rynkowe i stworzyć silną markę pracodawcy musi w sposób systematyczny dbać o monitorowanie i wzmacnianie swojej kultury organizacyjnej.

 

Andrzej Woźniakowski

Starszy Konsultant HR, współpracujący z firmą Inwenta

 

Tagi:

Komunikacja kultura organizacji rozwój wartości wyniki zaufanie

Ostatnie artykuły

  • Poznaj 6 najważniejszych potrzeb i oczekiwań pracowników!
  • ZOBACZ CO DZIAŁO SIĘ PODCZAS KONFERENCJI LATOHR – PANEL 2
  • Zobacz co działo się podczas konferencji LatoHR – Panel 1
  • Jak organizacje mogą wpływać na zaangażowanie pracowników?
  • PRACA ZDALNA – NASZA NOWA NORMALNOŚĆ
Ta strona używa plików cookie, które są zapisywane na Twoim urządzeniu. Korzystanie z tej strony oznacza akceptację plików cookie. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych jak również w celu dostosowania ustawień do indywidualnych potrzeb użytkownika. czytaj więcej akceptuję
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT

Nasi Partnerzy

http://www.stowarzyszenieim.org/
http://www.pstd.org.pl/
https://hr24.com.pl/
http://www.czasopisma.wolterskluwer.pl/personel-plus/
http://pkpplewiatan.pl
https://www.iim.org.uk/

Dla Pracodawców

  • Ocena kompetencji on-line
  • Assessment/development centre
  • Centrum analiz i rozwiązań HR
  • Ocena 360°
  • Szkolenia i coaching
  • Audyt personalny
  • Interim management
  • Executive search
  • Rekrutacja i selekcja
  • Outplacement

Dla Kandydatów

  • Oferty pracy
  • Zostań Interim Managerem
  • Wyślij CV
  • Standardy Rekrutacji w Inwencie
  • Predyspozycje zawodowe dla młodzieży

Kontakt

    INWENTA SP. Z O.O.
    tel.: +48 (22) 50 234 70
    e-mail: biuro@inwenta.pl
    • Inwenta - facebook
    • Inwenta - Linkedin
    • Inwenta - youtube

    Linki

    • Aktualności
    • Polityka prywatności
    • Lato HR – Konferencja
    • Stowarzyszenie Interim Managers
    • Konferencje SIM
    • Centrum Filtrowa
    • Projekty UE

Newsletter