• +48 (22) 50 234 70
  • Inwenta - facebook
  • Inwenta - Linkedin
  • Inwenta - youtube
Inwenta Interim
  • Oferty pracy
  • Usługi
  • O Firmie
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Aktualności

  1. Home
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Kultura organizacyjna i sposoby...

Kultura organizacyjna i sposoby na jej zmianę (część 2)

Mamy coraz więcej biznesowych przykładów potwierdzających, iż kultura organizacyjna może mieć wpływ na poziom zaangażowania i innowacyjność pracowników, a te z kolei mają wpływ na ekonomiczne wyniki firm. Wielu specjalistów uważa, że kultura organizacyjna ma duży wpływ na podejście pracowników do klientów, a przez to również wpływ na zadowolenie i lojalność Klientów – mówi się czasami, że sposób w jaki pracownicy są traktowani wewnątrz firmy przenosi się na ich sposób traktowania klientów. Zalety pozytywnej kultury organizacyjnej zostały bardzo ciekawe opisane w artykule Kim Cameron „Dowód na wpływ pozytywnej kultury na produktywność firm” opublikowany w Harvard Business Review w grudniu 2015r. W związku z tym w ciągu ostatniej dekady coraz więcej firm starających się poprawić swoje wyniki ekonomiczne i zwiększyć innowacyjność dąży do zmiany kultury organizacyjnej i przybliżania się do cech charakterystycznych dla pozytywnej kultury organizacyjnej. Te założenia wykorzystano w słynnej transformacji kultury organizacyjnej i HR w Netflixie. Firmy starające się zbudować pozytywną kulturę wykazują następujące cechy:

  1. Świadomość pracowników, że firma ma pozytywną wizję rozwoju, pracownicy ją znają i rozumieją, a więc została im właściwie zakomunikowana
  2. Wewnętrzne relacje w firmie oparte są na zaufaniu i ludzie w firmie mają duże poczucie bezpieczeństwa
  3. W firmie są wyraźnie komunikowane i przestrzegane wartości i zasady, a przy tym menedżerowie dbają o to, aby wartości te były nie tylko znane i deklarowane przez pracowników, ale również stosowane w praktycznym działaniu
  4. Jedną z głównych wartości jest dążenie do doskonałości i nastawienie na inicjatywę, innowacje i samodzielność w działaniu
  5. Pracownicy mają poczucie celowości i sensu realizowanych działań nawet jeśli są to tylko bardzo proste działania wykonawcze
  6. Pracownicy są traktowani z godnością i szacunkiem i potrafią się dobrze czuć w środowisku firmowym i chcą w nim przebywać

 

W praktyce przeprowadzenie transformacji w kulturze organizacyjnej i przejście od tzw. korporacyjnej kultury „nadzoru i kontroli” do kultury pozytywnej jest bardzo trudne i długotrwałe. Ciekawy przykład transformacji kultury organizacyjnej prowadzącej do poprawy wyników biznesowych pochodzi z firmy Campbell Soup. Kilkanaście lat temu firma z powodu słabych wyników ekonomicznych zdecydowała się na duży program cięcia kosztów i zatrudnienia, który doprowadził do pogorszenia nastrojów pracowników, spadku zaufania w relacjach wewnętrznych, a w rezultacie utrudniał poprawę wyników ekonomicznych. Wówczas CEO Campbell Soup Company Douglas R. Conant wspierany przez konsultanta, uruchomił program nazwany „Campbell docenia ludzi. Ludzie doceniają Campbell” polegający na radykalnej zmianie podejścia do ludzi i relacji wewnętrznych. Jego istotnym elementem było wygaszanie dotychczas dominujących elementów kultury korporacyjnego strachu i wymuszania wyników i w miejsce tego rozwijanie kultury szanowania i doceniania pracowników. Program ten został opisany później przez Christine Porath, konsultantkę biorącą udział w tym programie w publikacji, która ukazała się w Harvard Business Review w październiku 2017r. Głównym założeniem tego programu i obietnicą dla firmy i ludzi była deklaracja, iż firma chce traktować swoich ludzi z godnością i szacunkiem.

Ciekawą metodą pomagającą w zmianie kultury organizacyjnej i rozwijaniem jej pozytywnych elementów, są działania służące lepszemu rozumieniu przez pracowników znaczenia ich pracy oraz wartości ich pracy i celowości. Firma Medtronic zajmująca się technologiami medycznymi i opieką nad pacjentami stara się zapoznawać swoich pracowników (także z pionów rozwoju technologii nie mających na co dzień kontaktów z pacjentami) z historiami, problemami i doświadczeniami pacjentów. Dla wielu z pracowników Medtronic poznanie doświadczeń i problemów pacjentów stało się ważnym czynnikiem wzmacniających rozumienie sensu swojej pracy i budującym zaangażowanie.

Współcześnie wiele firm próbuje rozwijać pozytywną kulturę organizacyjną i wzmacniać pozytywne nastawienie swoich pracowników do firmy i do realizowanych zadań. Niektóre z metod stosowanych przez firmy budzą trochę wątpliwości, bo na przykład czy zatrudnianie trenerów szczęścia i pozytywnych postaw pracowników (Happines Coaches) i uczenie ich jak być szczęśliwym w środowisku pracy może budzić skojarzenia z pewną manipulacją. W rezultacie grupa psychologów zaczęła nazywać takie programy „Zasładzającym terroryzmem”. Tym niemniej problem transformacji kultury organizacyjnej i dążenie do rozwijania pozytywnych jej aspektów powoli staje się jednym z głównych zadań w obszarze przywództwa i HR. I tak naprawdę nie ma znaczenia czy transformacją tą kieruje Chief Happines Officer czy dyrektor HR czy Prezes – ważne jest dążenie do budowania przyjaznych miejsc pracy i traktowanie ludzi z szacunkiem.

 

Autor:

Andrzej Woźniakowski, Starszy Konsultant HR współpracujący z Inwentą.

 

Tagi:

Ostatnie artykuły

  • Poznaj 6 najważniejszych potrzeb i oczekiwań pracowników!
  • ZOBACZ CO DZIAŁO SIĘ PODCZAS KONFERENCJI LATOHR – PANEL 2
  • Zobacz co działo się podczas konferencji LatoHR – Panel 1
  • Jak organizacje mogą wpływać na zaangażowanie pracowników?
  • PRACA ZDALNA – NASZA NOWA NORMALNOŚĆ
Ta strona używa plików cookie, które są zapisywane na Twoim urządzeniu. Korzystanie z tej strony oznacza akceptację plików cookie. Informacji zapisywanych w plikach cookies używamy w celach statystycznych jak również w celu dostosowania ustawień do indywidualnych potrzeb użytkownika. czytaj więcej akceptuję
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT

Nasi Partnerzy

http://www.stowarzyszenieim.org/
http://www.pstd.org.pl/
https://hr24.com.pl/
http://www.czasopisma.wolterskluwer.pl/personel-plus/
http://pkpplewiatan.pl
https://www.iim.org.uk/

Dla Pracodawców

  • Ocena kompetencji on-line
  • Assessment/development centre
  • Centrum analiz i rozwiązań HR
  • Ocena 360°
  • Szkolenia i coaching
  • Audyt personalny
  • Interim management
  • Executive search
  • Rekrutacja i selekcja
  • Outplacement

Dla Kandydatów

  • Oferty pracy
  • Zostań Interim Managerem
  • Wyślij CV
  • Standardy Rekrutacji w Inwencie
  • Predyspozycje zawodowe dla młodzieży

Kontakt

    INWENTA SP. Z O.O.
    tel.: +48 (22) 50 234 70
    e-mail: biuro@inwenta.pl
    • Inwenta - facebook
    • Inwenta - Linkedin
    • Inwenta - youtube

    Linki

    • Aktualności
    • Polityka prywatności
    • Lato HR – Konferencja
    • Stowarzyszenie Interim Managers
    • Konferencje SIM
    • Centrum Filtrowa
    • Projekty UE

Newsletter